Femern Bælt-tunnelen

Femern Bælt-tunnelen  – med Schønherr som mangeårig bygherrerådgiver

Schønherr er arkitektfaglig bygherrerådgiver for Sund & Bælt på Femern Bælt-tunnelen – et af Europas største infrastrukturprojekter og verdens længste sænketunnel, som i 2029 vil forbinde Lolland i Danmark med Fehmarn i Tyskland.

Arkitektur, landskab og infrastruktur

Som rådgiver bidrager Schønherr med specialiseret viden i krydsfeltet mellem arkitektur, landskab og infrastruktur. Opgaven omfatter blandt andet rådgivning i forhold til udformningen af mødet mellem tunneludmundingerne og de omkringliggende landskaber, den æstetiske indretning af tunnelen og de forskellige øvrige bygværker tilknyttet projektet samt planlægningen af den landskabelige anvendelse og placeringen af det havbundsmateriale, der graves op under etableringen af tunnelen.

Den æstetiske vision

Projektet er kendetegnet ved en kompleks struktur med mange delprojekter, der udvikles parallelt og i forskudte tempi. Her spiller Schønherr en central rolle i at fastholde og kvalificere den samlede æstetiske vision på tværs af projektets delelementer. Gennem koordinering og helhedsbetragtninger fungerer Schønherr som bygherrens arkitektfaglige øjne og sikrer, at projektets arkitektoniske identitet bevares i alle led.

Samtidig agerer Schønherr et professionelt bindeled mellem bygherre og entreprenører. Det indebærer blandt andet at håndtere entreprenørernes spørgsmål og sikre, at svar og beslutninger forankres i bygherrens overordnede vision og ambitioner for projektet.

Det lange perspektiv

Da et projekt af denne skala og varighedstrækker sig over mange år, opstår der løbende behov for justeringer. I disse tilfælde er Schønherrs opgave at tilpasse og videreudvikle de arkitektoniske løsninger, så de til stadighed understøtter den samlede helhed og kvalitet.

Med Schønherr som arkitektfaglig partner står Sund & Bælt stærkt i arbejdet med at realisere Femern Bælt-tunnelensom både et teknisk mesterværk og et projekt med en stærk arkitektonisk forankring i landskabet.