Femern Bælt forbindelsen

Femern Bælt-forbindelsen bliver med sine ca. 20 km verdens længste sænketunnel og forbinder Danmark og Tyskland med et firesporet vejanlæg og en tosporet jernbane. Som internationalt infrastrukturprojekt stiller forbindelsen særlige krav til landskabsstrategisk helhedstænkning og formgivning, der understøtter både tekniske, æstetiske og samfundsmæssige værdier.

På dansk side har Schønherr udformet det arkitektoniske design af betalingsanlæg, toldstation og grænsefaciliteter ved Rødbyhavn. Anlægget er integreret i landskabet med fokus på funktion, skala og æstetik, som bidrager til en smuk overgang mellem infrastruktur og kystzone.

De store mængder havbundsmateriale fra tunneludgravningen anvendes aktivt til kystnær landskabsdannelse. Foran det eksisterende dige etableres et nyt vådområde med lavvandede søer, strandenge og fugtige naturtyper. Disse udgør vigtige habitater og hvilepladser langs den europæiske fugletrækrute – kendt som Fugleflugtslinjen – og genskaber et kystlandskab tættere på Danmarks urform.

Projektet omfatter desuden grønne korridorer, økologiske forbindelser og rekreative stier, der understøtter både biodiversitet og menneskelig adgang. Derved kobles infrastruktur med natur og oplevelse, og der skabes merværdi for lokalsamfundet gennem en langsigtet, bæredygtig landskabsstrategi.

  • Projekt

    Femern Bælt forbindelsen – en tunnel mellem Danmark og Tyskland

  • Bygherre/ordregiver

    Femern A/S

  • Rolle

    Bygherrerådgivning, bygnings- og landskabsdesign. Landskabsregistrering, analyse og design af mulige linjeføringer, anlæggets hovedgeometri, landskabsbearbejdelse af ca. 17 mio. m3 overskudsjord til ny natur, arkitektonisk design af teknisk/offentlige funktioner samt visuel kommunikation.

  • Ingeniør

  • Øvrige samarbejdsparter

    Rambøll, Arup og TEC

  • Status

    Forbindelsen forventes ibrugtaget 2029

  • Udeareal

    Tunnellængde 19,8 km. Dertil kommer omfattende landanlæg på begge sider

  • Præmieringer

  • Anlægssum

    Ca. 55 mia. DKK