
Femern Bælt forbindelsen
Femern Bælt-forbindelsen bliver med sine ca. 20 km verdens længste sænketunnel og forbinder Danmark og Tyskland med et firesporet vejanlæg og en tosporet jernbane. Som internationalt infrastrukturprojekt stiller forbindelsen særlige krav til landskabsstrategisk helhedstænkning og formgivning, der understøtter både tekniske, æstetiske og samfundsmæssige værdier.
På dansk side har Schønherr udformet det arkitektoniske design af betalingsanlæg, toldstation og grænsefaciliteter ved Rødbyhavn. Anlægget er integreret i landskabet med fokus på funktion, skala og æstetik, som bidrager til en smuk overgang mellem infrastruktur og kystzone.
De store mængder havbundsmateriale fra tunneludgravningen anvendes aktivt til kystnær landskabsdannelse. Foran det eksisterende dige etableres et nyt vådområde med lavvandede søer, strandenge og fugtige naturtyper. Disse udgør vigtige habitater og hvilepladser langs den europæiske fugletrækrute – kendt som Fugleflugtslinjen – og genskaber et kystlandskab tættere på Danmarks urform.
Projektet omfatter desuden grønne korridorer, økologiske forbindelser og rekreative stier, der understøtter både biodiversitet og menneskelig adgang. Derved kobles infrastruktur med natur og oplevelse, og der skabes merværdi for lokalsamfundet gennem en langsigtet, bæredygtig landskabsstrategi.
Projekt
Femern Bælt forbindelsen – en tunnel mellem Danmark og Tyskland
Bygherre/ordregiver
Femern A/S
Rolle
Bygherrerådgivning, bygnings- og landskabsdesign. Landskabsregistrering, analyse og design af mulige linjeføringer, anlæggets hovedgeometri, landskabsbearbejdelse af ca. 17 mio. m3 overskudsjord til ny natur, arkitektonisk design af teknisk/offentlige funktioner samt visuel kommunikation.
Ingeniør
Øvrige samarbejdsparter
Rambøll, Arup og TEC
Status
Forbindelsen forventes ibrugtaget 2029
Udeareal
Tunnellængde 19,8 km. Dertil kommer omfattende landanlæg på begge sider
Præmieringer
Anlægssum
Ca. 55 mia. DKK




