Københavns Færgehavn Nord

Den midlertidige lystbådehavn, som erstatter Københavns Svanemøllehavn under anlæg af Nordhavnstunnelen, er et eksempel på bæredygtig og funktionel bygningsarkitektur. I tæt samarbejde med Rambøll og for Vejdirektoratet som bygherre, har Schønherr designet havnen med fokus på genanvendelighed, hvor alle elementer kan flyttes og genbruges. Træbeklædte containere med integrerede siddenicher og store vinduer skaber en atmosfære præget af ro og åbenhed, samtidig med at de synliggør klublivet for forbipasserende.

Bygningerne er hævet til kote +2,6 for at modstå havvand og ekstremregn, mens en 400 meter lang dækmole beskytter de 600 bådpladser mod oversvømmelser, hvilket sikrer en robust klimatilpasning. Havnen er placeret i tilknytning til færgehavnens eksisterende kajanlæg, sikret til kote +2,0.

Social bæredygtighed understøttes gennem en række store træ- og tagterrasser ved klubhusene, som inviterer til samvær og giver brugerne mulighed for at nyde udsigten over Øresund og havnens arealer. Schønherr har aktivt faciliteret inddragelsen af sejlklubberne, med fokus på landanlæg, beddinger, bådkraner og velfærdsfaciliteter, hvilket sikrer et stærkt fællesskab i en midlertidig, men levende havn.

  • Projekt

    Københavns Færgehavn Nord – Omdannelse til Svanemøllehavnens midlertidige lystbådehavn

  • Bygherre/ordregiver

    Vejdirektoratet

  • Rolle

    Underrådgiver, brugerinddragelse, skitsering, projektering og udførelse

  • Ingeniør

  • Øvrige samarbejdsparter

    Rambøll

  • Status

    Realiseret 2022

  • Udeareal

  • Præmieringer

  • Areal

    18.000 m²

  • Bygning

    2200 m²

  • Anlægssum

    110 mio. DKK